T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ZONGULDAK / MERKEZ - Zonguldak Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

METALURJİ TEKNOLOJİSİ ALANI

         

Endüstrinin temeli olan Dökümcülük "Maden ve Alaşımları ergitip, kalıplara dökerek istenen şekli vermektir" diye tanımlanır.     

         Dökümcülük ülkemizin ve dünya ülkelerinin ağır sanayi kolunu teşkil eder. Doğada bulunan maden filizleri çıkarıldıktan sonra, çeşitli yöntemlerle ergitilerek hammadde haline getirilir. Hammadde daha sonra amaçlarına göre kurulmuş küçüklü, büyüklü döküm atölye ve fabrikalarında diğer maden ve alaşımlarla karıştırılarak ergitilir. Ergitilmiş bu alaşım çeşitli makineler ve yedek parçaların dökümünde kullanılır.  

           Endüstrisi gelişmiş ve güçlenmiş ülkelerin sanayisi incelendiğinde döküm endüstrisinin gelişmiş olduğu görülür.        Dökümcülükte her bir bölüm ayrı bir uzmanlık gerektirmektedir. Bu alanda eğitim gören öğrenciler; kum hazırlama, kalıp yapma, maça yapımı, ergitme ocaklarını çalıştırma bakım ve onarımını yapma, maden ergitimi ve dökümü, dökülen işleri temizleme, kalite kontrol ve laboratuar işlemleri ile ilgili yeterlilikleri kazanmaktadır.     

            Bu alanda eğitim gören öğrenciler;kendi  iş yerlerini açabildikleri gibi döküm endüstrisini ilgilendiren dallarda geniş istihdam imkanına sahiptirler. 

 

METALURJİ  TEKNOLOJİSİ  MESLEK  ALANI

1-Döküm Dalı

2-İzabe Dalı 

METALURJİ TEKNOLOJİSİ ALANIN

TANIMI : Metalürji Teknolojisi, metallerin doğadan çıkarılması ve hurdaların toplanarak ergitilmesi ile metal malzeme üretimini kapsamaktadır. 

ALANIN AMACI : Metalürji Teknolojisi alanı altında yer alan meslekte, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 

DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI 

1. DÖKÜM

Tanımı: Dökümcünün sahip olduğu, kalıp, maça yapımı, kalite kontrol, metal ergitme ve dökümü yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Metalürji Teknolojisi alanında dökümcülük mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır. 

2. İZABE

Tanımı: İzabecinin sahip olduğu, kalıp maça yapımı, metal ergitme ve dökümü, kok üretimi, ham demir üretimi, çelik üretimi, kalite kontrol ve ısıl işlem yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Metalürji Teknolojisi alanında izabecilik mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanlarıYetiştirmek amaçlanmaktadır.

  

GİRİŞ KOŞULLARI 

Öğrencilerin sağlık durumu, Metalürji Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.  

İSTİHDAM ALANLARI

Metalürji Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları Yeterlikler doğrultusunda;

1. Döküm fabrikaları,

2. Döküm atölyeleri,

3. Entegre demir çelik işletmeleri vb. Yerlerde çalışabilirler.

  

YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER

Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır.

1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.

2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Metalurji Teknolojisi alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir. 

 

BELGELENDİRME

1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda DİPLOMA verilir.

2. Diploma  almaya hak kazanan öğrencilere  İŞYERİ AÇMA BELGESİ verilir

3. Öğrenci, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.

4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.

5. . Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.

 

EĞİTİM SÜRESİ

1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.

2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Metalurji Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.  

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireyse  öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır.

1. Öğretmenler öğrencilere rehberlik eder.

2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.

3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır.

4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.

5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.

6. Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır. 

İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR

Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları ve planlama konularında çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, döküm firmaları, döküm atölyeleri ve meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir. 

  ÖĞRENCİ KAZANIMLARI

Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci;

1. Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir.

2. Metalurji Teknolojisi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir.

3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir.4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir. 

DALLARDAKİ ZORUNLU DERSLER 

Döküm Dalı• Temel Döküm Teknolojileri• Kalıplama• Döküm laboratuarı,Bilgisayar Destekli Çizim, Hamdemir Üretimi,  Mekanik İşlemler

 İzabe Dalı• Temel Döküm Teknolojileri• Kok Üretimi• Ham Demir Üretimi,Haddeleme, Hamdemir Üretimi. Bilgisayar Destekli Çizim, Çelik Üretimi,

İŞLETMELERDE BECERİ EĞİTİMİ

Her okul, İşletmelerde Beceri Eğitimi dersinin içeriğini, ağırlıklı olarak dala ait modüller olmak üzere, bölgesel özellikler ve sektörün beklentilerini yansıtacak modüllerden oluşturur. Ancak bölgesel özellikler ve sektör beklentilerini yansıtacak modüller programda yer almıyorsa, yeni modül içerikleri hazırlanarak programa eklenir. Dersin içeriği; sektör temsilcileri,okuldaki koordinatör öğretmenler ve alan öğretmenlerinin kararı ile planlanarak uygulanır.İşletmelerde Beceri Eğitimi dersi Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği'nin ilgili hükümlerine göre yapılır. İşletmelerde beceri eğitimi yapılamayan okul türlerinde öğrenciler, ilgili mevzuat doğrultusunda yaz döneminde staj yaparlar. 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 06.02.2017 - Güncelleme: 18.08.2022 10:29 - Görüntülenme: 3229
  Beğen | 1  kişi beğendi